Ζω και κατοικώ : Σε μια πόλη με ελάχιστο πράσινο και μισοτελειωμένα έργα.Μια πόλη με μύρια προβλήματα.
Μια πόλη χωρίς φαντασία με σχεδόν αδιάφορους για τα κοινά πολίτες.Μια πόλη καφετέρια.
Έχω τα μάτια και την ψυχή ανοιχτά.Έχω ακόμα λίγα όνειρα φυλαγμένα για να μην παραιτηθώ από τις αναζητήσεις μου.
Τα γύρω μέρη είναι πιό όμορφα.Εκεί περιπλανιέμαι.


Παρασκευή, 17 Μαΐου 2013

Tο Φανταστικό Μουσείο και η Γιορτή του

Η 18η Μαϊου έχει ορισθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων και ανά τον κόσμο διοργανώνονται πλείστες εκδηλώσεις.
Με αφορμή την ημέρα θα σταθώ στο έργο και τον οραματισμό ενός μεγάλου κριτικού τέχνης και μετέπειτα υπουργού Πολιτισμού της Γαλλίας, του André Malraux, και πιο συγκεκριμένα στο έργο του Το Φανταστικό Μουσείο
 
"Αν τα αγάλματα έβρισκαν και πάλι την πρώτη τους ψυχή, τότε από τα μουσεία μας θα υψωνόταν η πιο πελώρια προσευχή που θα είχε ακούσει ποτέ η γη. Αν νιώθαμε τα συναισθήματα που είχαν νιώσει οι πρώτοι θεατές ενός αιγυπτιακού Ομοιώματος ή ενός ρομαντικού Εσταυρωμένου, δεν θα μπορούσαμε να τα αφήσουμε στο Λούβρο. Ξέρουμε ότι η μεταμόρφωση συμπαρέσυρε κάθε ιερή τέχνη, κάθε έργο θρησκευτικής πίστης· ότι για τον χριστιανό Σεζάν ένας ρομαντικός Εσταυρωμένος είναι γλυπτό κι όχι ο Χριστός, η "Παρθένος" του Τσιμαμπούε είναι πίνακας κι όχι η Παρθένος Μαρία· ότι για κανέναν δεν είναι Ομοιώματα τα αγάλματα των Φαραώ. Από τους θεούς των Σουμερίων μέχρι τους δικούς μας αγγέλους και τους δικούς μας αγίους, όλες αυτές οι τέχνες εξέφρασαν έναν κόσμο που υπήρχε πιο πολύ κι από τον γήινο κόσμο, επειδή ήταν ο κόσμος της αιωνιότητας. Τα έργα τους έκαναν τις αίθουσες των μουσείων να ερημώσουν -όχι όμως και τις αίθουσες εκείνες όπου η Φλωρεντία και η Ρώμη είχαν πιστέψει ότι το πνεύμα τους βρισκόταν σε διάλογο με την Αρχαιότητα. Η Ιταλία μας δίνει την εντύπωση ότι η αναβίωση του Μύθου, πρώτα-πρώτα της Αφροδίτης, της επέτρεψε να ζωγραφίζει κάτι που δεν υπάρχει για κανέναν, να του δίνει μέσω της τέχνης μια αξία ισότιμη με εκείνη των λατρευτικών μορφών, κι έπειτα να ζωγραφίζει τους ανθρώπους, τους αγίους, την Παρθένο Μαρία, τον Χριστό, μέχρι και τα τοπία, σαν τις εικόνες ενός μη πραγματικού γεμάτου αίγλη. Μπροστά της μοιάζει να σταματά η μεταμόρφωση, δίνοντας τη θέση της στην πιο απλή κληρονομιά. Αν όμως η Αθήνα δεν είχε ποτέ φιλοξενήσει τόσους τουρίστες, σήμερα η δική μας εκλεκτή Ελλάδα τελειώνει με τον Παρθενώνα -εκεί που ξεκινούσε χθες η εκλεκτή Ελλάδα της Ευρώπης."
 
Κατά τον Malraux το μουσείο επέβαλε μια καινούργια σχέση με το έργο τέχνης  απελευθερώνοντας το από τον αρχικό του ρόλο όπως θα διαβάσατε παραπάνω.Η διασικασία αυτή της απελευθευθέρωσης είναι κατά τον Malraux η μεταμόρφωση.
Το έργο τέχνης  ήταν πάντα μια εικόνα από την εποχή της δημιουργίας  του, είτε μια εικόνα αυτού που υπήρχε στη φύση ή στο άμεσο περιβάλλον, ή αυτού που δεν υπήρχε αλλά φανταζόταν ο καλλιτέχνης εκφράζοντας τη θρησκευτικότητα ή τις φαντασιώσεις του.
Συνεπώς στα εκθέματα των μουσείων δεν υπάρχει πια το στοιχείο της λατείας, της ομοιότητας, της φαντασίας, της κατοχής, του διακόσμου  αλλά μόνο εικόνες που διαφέρουν από τα πράγματα και που συναντούν η μία την άλλη.Είναι μια συνάντηση μεταμορφώσεων, μια συναυλία αντίθετων μελωδιών που ορίζουν  τη σχέση μας με την τέχνη σε διανοητικό επίπεδο.
Αυτή η συνάντηση των αντιθέσεων οδηγεί στη συνειδητοποίηση του  ότι η τέχνη μπορεί τα πάντα, ότι η αναδημιουργία του σύμπαντος  είναι δυνατή , πράγμα που δίνει ακόμα μεγαλύτερη αξία στον άνθρωπο.Για τον ίδιο τον  Malraux, ο άνθρωπος ξαναφτιάχνει τον κόσμο απέναντι στο Θεό και κατακτά μέσα από την Τέχνη το νόημα της ζωής  ενάντια στο Θάνατο και τη Λήθη. 
Επομένως, το Φανταστικό Μουσείο ανακαλεί στη μνήμη όλα τα καλλιτεχνικά αριστουργήματα  ξεπερνώντας τα πεπερασμένα όρια των Μουσείων  - τα περισσότερα δημιουργήθηκαν από κλοπές έργων τέχνης- και του τουρισμού.
Το Μουσείο είναι ένα τυχαίο αποτέλσμα, μια ακρωτηριασμένη δυνατότητα και πραγματικότητα.Το ταξίδι μέσα στην τέχνη άπτεται  της οπτικής μας μνήμης που δεν είναι πάντα αλάνθαστη.Στην σημερινή εποχή η τεχνολογία και η φωτογραφία μας επιτρέπουν να έχουμε στη διάθεσή μας αριστουργήματα όλων των πολιτισμών και να γίνουμε θεατές  και κοινωνοί όλων των έργων.
 
Αύριο λοιπόν στην περιοχή μας υπάρχουνπολύ ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις.
 
1)
ΛΘ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Αρκαδίας-Τεγέα
Σάββατο 18 Μαΐου 2013 (11:00 πμ – 13:30 μμ) ημερίδα με θέμα: «Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας. 100 χρόνια ιστορίας, πολιτισμού και δημιουργικότητας», που θα λάβει χώρα στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Στασινόπουλου στο Στάδιο Τεγέας.

2)

Σάββατο 18 Μαΐου 2013 ΛΖ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων  Κορινθίας
Αρχαιολογικός Χώρος Στυμφάλου και Μουσείο Περιβάλοντος Στυμφαλίας 
11:30 Ξενάγηση στο Αρχαιολογικό Χώρο και το Μουσείο Περιβάλλοντος-Συζήτηση και παρουσίαση της Αρχαίας πόλης στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Μουσείου

3)
Σάββατο 18 Μαΐου 2013  ΛΖ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Αρχαία Κορινθίας
Αρχαιολογικός Χώρος Ισθμίας
Ξενάγηση από τους Αρχαιολόγους της ΛΖ'
στις 9πμ-11πμ & 1 μμ

4) Σάββατο 18 Μαΐου 2013 Ιστορικό- Λαογραφικό Μουσείο Κορίνθου 


ΜΟΥΣΕΙΑ

μνήμη + δημιουργικότητα = κοινωνική αλλαγή

 

Στα πλαίσια του εορτασμού της ημέρας, το Μουσείο θα είναι ανοιχτό για το κοινό 8.30π.μ. - 13.30μ.μ., αλλά και το απόγευμα, 18.00μ.μ.- 21.00μ.μ.

Στις 19.00μ.μ. θα γίνει στον περιβάλλοντα χώρο του Μουσείου εκδήλωση, στην οποία θα πραγματοποιηθούν ομιλίες σχετικές με το θέμα εορτασμού της ημέρας  και θα παρουσιαστούν παραδοσιακοί χοροί από το χορευτικό τμήμα «Ο Πήγασος», του Κέντρου Πολιτισμού, Αθλητισμού και Περιβάλλοντος του Δήμου Κορινθίων.


Τηλ. επικοινωνίας: 27410 71690, 27410 25352 (8.30π.μ.- 13.30μ.μ.)
 
 
Χαρείτε τες και απολαύστε τες!
Εμπλουτίστε το φανταστικό σας Μουσείο.
                   

Δεν υπάρχουν σχόλια: