Ζω και κατοικώ : Σε μια πόλη με ελάχιστο πράσινο και μισοτελειωμένα έργα.Μια πόλη με μύρια προβλήματα.
Μια πόλη χωρίς φαντασία με σχεδόν αδιάφορους για τα κοινά πολίτες.Μια πόλη καφετέρια.
Έχω τα μάτια και την ψυχή ανοιχτά.Έχω ακόμα λίγα όνειρα φυλαγμένα για να μην παραιτηθώ από τις αναζητήσεις μου.
Τα γύρω μέρη είναι πιό όμορφα.Εκεί περιπλανιέμαι.


Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

Παρακατιανός εποίησε και ιστόρησε….


Ενδιαφέρουσα νέο-μετα-βυζαντινή κινητή εικόνα ενεφανίσθη εις το διαδίκτυον κατά την χτεσινήν ημέραν διδάσκουσα και ερμηνεύουσα τα νέα πολιτικο-θρησκευτικά ήθη.

Κάθε εικόνα έχει χαρακτήρα

Λατρευτικό

Mε την απεικόνιση  των αγίων, ποιμεναρχών και θρησκευόμενων ανθρώπων ημείς το ποίμνιον  ερχόμεθα πιο κοντά στις θείες μορφές και ζητούμε  τη μεσολάβησή τους για την εκπλήρωση κάποιας επιθυμίας μας. Oι πιστοί προσκυνούν τις εικόνες και μέσα από τη λατρεία τους στους ναούς και στα εικονοστάσια των σπιτιών τους βρίσκουν παρηγοριά και κουράγιο στις δύσκολες στιγμές τους.

Λειτουργικό

H φορητή εικόνα βρίσκεται παντού, χρησιμοποιείται στην θεία λειτουργία, στις λιτανείες, στα μυστήρια, συνοδεύει τους πιστούς στα ταξίδια, τους προστατεύει από το κακό και τους εμψυχώνει στις μάχες σε περίοδο πολέμου.

Διδακτικό

Mέσα από τις απεικονίσεις των θείων μορφών  που παρατηρείτε και των ποικίλων παραστάσεων, ημείς  το ποίμνιον μαθαίνουμε τα μεγάλα γεγονότα , ή τις ηρωϊκές πράξεις των εικονιζομένων μαρτύρων.

Συν τοις άλλοις η εικόνα αυτή αποτελεί έργον τέχνης και θα επιθυμούσα να φυλαχτεί στο  Εκκλησιαστικό Μουσείο της πόλεως της Κορίνθου λόγω της ιστορικότητάς της.

Η εικόνα φέρει τον τίτλον  «Νέο-μυθικοί  οσιομάρτυρες της Εκκλησίας της Πελοποννήσου μετά Αρχιερέως Πέτρου»

Στην εικόνα αυτή βλέπουμε την κεντρική δεσπόζουσα μορφή του Αρχιερέως Πέτρου ενδεδυμένη επίσημα άμφια, μαύρο στοιχάριο και περίτεχνο επιτραχήλιον που συμβολίζει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Γι' αυτό, ο ιερωμένος που το ενδύεται λέει: «Ευλογητός ο Θεός, ο εκχέων την χάριν αυτού επί τους ιερείς αυτού, ως μύρον επί κεφαλής, το καταβαίνον επί πώγωνα, τον πώγωνα του Ααρών, το καταβαίνον επί την ώαν του ενδύματος αυτού· πάντοτε νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν».
Το συγκεκριμένο επιταχήλιο φέρει εκατέρωθεν περίτεχνη  εικόνα  χορευτρίας, κατά πάσαν πιθανότηταν αμαρτωλής, την οποίαν ο Αρχιερεύς  επανέφερε στον δρόμο του θεού. Το επιτραχήλιον χρησιμοποιείται επίσης για τάξιμο «λαγών με πετραχήλια»  Τα κρόσσια που υπάρχουν στο κάτω άκρο του συμβολίζουν τις ψυχές των ανθρώπων του ποιμνίου του, για τις όποιες είναι υπεύθυνος και θα λογοδοτήσει κατά την ήμερα της κρίσεως. Χωρίς το επιτραχήλιο δεν μπορεί να τελεστεί καμία ιεροπραξία. Το σκήπτρον συμβολίζει τον καθοδηγητικό ρόλο του Αρχιερέως επί του ποιμνίου του και το μικρόφωνο τη διάδοση του λόγου του  ανά τους πλανήτας ίνα δοξασθεί υπό αγγέλων, αστροναυτών και αστρονομικών τουριστών το μεγαλείο της πίστης του εις μίαν αγίαν και μυθικήν επικράτειαν.

Εξ ευωνύμων του Αρχιερέως  εμφανίζεται η μαυροφόρος, πλην μυροφόρος και χοηφόρος Κωνσταντίνα, οικονόμος του Αρχιερέως. Απορίας  άξιον βέβαια, αλλά πεδίον έρευνας για τους επιστήμονας του μέλλοντος, αποτελεί το γεγονός ότι ο αγιογράφος δεν συμπεριλαμβάνει τον ιερέα Λάκιον  ο οποίος συνεπικουρεί την μαυροφόρο Χριστιανή.Ενδεχομενως να έλειπε εις ταξίδιον, συχγαρητηρίων.

Όπισθεν του Αρχιερέως εμφανίζεται με λαμπρά άμφια διοπτροφόρος και μιτροφόρος ο Άγιος Νικολάι των Πτωχών, προστάτης του Αρχιερέως. Τα κόκκινα άμφια συμβολίζουν τον πύρινο λόγο του υπέρ υγείας και μακροημερεύσεως του Αρχιερέως και του αγνού ποιμνίου της Αρκαδίας.

Εκ δεξιών του Αρχιερέως εμφανίζονται οι εκλεκτοί:

Ο διάκονος Σφεντόνιος  φέρων εικόνισμα του στρατηλάτου Διογένιου, δοξασμένου πανεπιστήμονος των μέσων προσηλυτισμού κοπαδίων πιστών.Ιδέτε την αγγαλίασιν του διακόνου όταν κύπτει ίνα ασπασθεί αφ’ενός την εικόνα του στρατηλάτου, αφετέρου την χείρα του Αρχιερέως Πέτρου. Διότι η χείρα αυτή ευλογεί και πολλαπλασιάζει τα αγαθά του εγγύς ποιμνίου.

‘Οπισθεν του ασπροδιακόνου  Σφεντόνιου απεικονίζεται ο μαυροδιάκονος Πρόβειος , χειρονομών περιέργως και υπομειδιών. Ο αγιογράφος προφανώς επιθυμεί να τονίσει την σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης ψυχής και τα κατώτερα πάθη της. (Κύριε Ελέησον μοι, την αμαρτωλή δούλη σου.)

Επιτοιχισμένοι εμφανίζονται ο εκ Ντράσσας Παρασύριος με πρόχειρη περιβολή και πηλίκιον, ενώ εξ ευωνύμων του απεικονίζεται ο υποδιάκονος Ρομπόλας με βλέμα διερευνητικό και απορημένο.

Ο ναός είναι κοσμημένος ως προσήκει  εις την δόξαν ενός μύθου, μίας μυθικής επικράτειας, με χρυσόν και πολυτελείς επενδύσεις με κορινθιακά κιονόκρανα της αρχαίο-κορινθιακής παράδοσης, αψίδες και αρχαιοελληνικούς μαιάνδρους που δεν διαφαίνεται να έχουν κάποια σχέση με τους κόλπους της Χρυσής Αυγής Κορίνθου.

Η ελληνική σημαία καταλαμβάνει χώρο ικανό να μας ενθυμίσει την απελευθέρωση από τον κάθε ζυγό και δη ιδεολογικόθρησκευτικό.

Το συναίσθημα που αποτυπώνεται  είναι εκείνο της αγαλλίασης  ενός ισχυρού μεν  αλλά πραότατου ιεράρχη εφόσον έχει εξασφαλίσει και στα τέσσερα σημεία  του ορίζοντος έμπιστους συμμάχους δια την συνέχιση του έργου του. Ταυτοχρόνως αναδεικνύεται η διαχρονικότης των επαφών και σχέσεων με διάσταση λατρείας προς το πρόσωπον του αρχιερέως.

Χρόνια Πολλά Παρακατιανέ
Ευλογητός ο Θεός
 
Αντί των πατροπαράδοτων καλάντων

Για την περιγραφή

Μάγια Φουριώτη

(ειδικευθείσα  στην μελέτη φορητών έργων τέχνης )
 

 

2 σχόλια:

Sikiona Gr είπε...

Κέντησε η μελετήτρια των φορητών εικόνων! Άμα είναι επιστήμονας ο άλλος.....Αλλά και ο Παρακάτος ..θεϊκή έμπνευση..€ΥΛΟΓΗCON

Parakato. gr είπε...

Μάγια το απογείωσες... Χρόνια πολλά και σε σένα...